Een asielzoekerscentrum in onze gemeente,

14 juni 2016

Een asielzoekerscentrum in onze gemeente,

Het COA (Centraal  Orgaan opvang Asielzoekers) heeft in samenwerking met Provincie en B&W van de gemeente Sluis een plaats in Breskens aangewezen als locatie. De tegenstand van de bewoners was enorm. Maar je moet wel bedenken dat waar ook in onze gemeente er tegenstand zal zijn, bijna iedereen wel de vluchtelingen en asielzoekers wil helpen, maar niet in hun achtertuin. De meeste partijen pleiten voor een kleinschalige opvang. Is prima. Zouden wij ook willen, maar dat is niet rendabel. De kosten zijn te hoog en de gemeente zal dan zelf in de buidel moeten tasten en die buidel van de gemeente is leeg met een gat erin.

Het COA hanteert een minimum norm van 300 opvangplaatsen per locatie. Als de gemeenteraad beslist van bijv. 150 per locatie zal de gemeente de tweede locatie zelf moeten betalen !!!!!!!!!

Wat ook nog kan gebeuren is dat het COA naar de minister stapt en de plaats in Breskens opeist en kan daarmee de gemeente buitenspel zet. Is dat wat we willen ??????

Het standpunt van onze fractie is:  We zijn voor opvang van asielzoekers. Het zijn mensen in nood, gevlucht met gevaar voor eigen leven. Het is de plicht van iedereen om deze mensen te helpen.............. dus ook onze plicht. De locatie maakt ons niet uit. Er zal altijd weerstand zijn. De PVV heeft zijn  gedachtegoed bij de commissievergadering in Breskens weer eens bekend gemaakt door een juffrouwtje te sturen die niet eens  in onze gemeente woont.  Het gedachtegoed van de PVV doet ons denken aan een beweging die jaren geleden ook bestond maar die is uitgeroeid en dat zal met elke beweging gebeuren die niet democratisch is. Want de PVV is geen partij maar een beweging met een leider. Geen leden, want Wilders heeft alle macht, lijkt een beetje op bekend heerschap uit de geschiedenis.

De SP fractie staat dus helemaal achter de uitspraak van dhr. Evers in de Raad van 2 juni waar ik door persoonlijke omstandigheden niet aanwezig kon zijn.

Rudy Eversdijk.    Fractievoorzitter.