Vertrouwelijkheid en geheimhouding schaden gemeentelijke democratie

8 november 2015

Vertrouwelijkheid en geheimhouding schaden gemeentelijke democratie

Er is bij de gemeente Sluis een verontrustende ontwikkeling gaande. Het komt steeds vaker voor dat stukken of mededelingen in besloten raadsbijeenkomsten besproken worden. Raadsleden
krijgen dan informatie of wordt om hun mening gevraagd, terwijl daar buiten de raadszaal niet over gesproken kan en mag worden.

De SP Sluis vraagt zich af of dit zo maar kan. Wie bepaalt of iets vertrouwelijk is en op welke gronden wordt dat gebaseerd? Waarom moet er een brief aan het bestuur van het Archeologisch Museum vertrouwelijk zijn, terwijl de bestuurleden geïnformeerd worden over de inhoud? Waarom moet over de toekomst van de Dethon en beschut werken in besloten bijeenkomsten gesproken worden en waarom kan dit niet in de openbaarheid. Het gaat hier wel over de werk-gelegenheid van 1200 mensen?

Er wordt nu een onderzoek gedaan naar het mogelijk lekken van raadsleden. Dit laatste is een gevoelig onderwerp waarbij het juist belangrijk is dat de bewoners geïnformeerd worden, waarbij vertrouwelijkheid en geheimzinnigheid vaak het tegenovergestelde bereikt wat je wilt.  Er kan nu in de raad een angstcultuur ontstaan, omdat raadsleden niet meer weten wat ze nu wel of niet met hun achterban (leden, bestuur) kunnen bespreken. Dit is een ontwikkeling die we niet moeten hebben en hiermee zal de afstand tussen de kiezer en de gemeenteraad alleen maar groter worden.

Op zich is de SP niet principieel tegen vertrouwelijkheid, maar dat kan alleen als het de gemeentelijke (financiële) belangen geschaad worden bij openbaarheid van gegevens. Dit betreft vooral woningbouwprojecten. We pleiten er voor dat er heldere, voor iedereen duidelijke regels komen in dit kader.

Een groot probleem van vertrouwelijkheid is dat een raadslid in de openbaarheid, bij raadsvergaderingen de informatie die hij vertrouwelijk gekregen heeft niet mag gebruiken. Dit belemmert de raadsleden om in alle openheid een debat te voeren.

Het bevestigt ook de mening die steeds meer mensen hebben dat de echte besluiten in achterkamertjes genomen worden. Raadsleden laten zich op deze wijze muilkorven. Het is onbegrijpelijk dat behalve de SP geen enkele partij in de gemeenteraad hier bezwaar tegen maakt.

De SP heeft er niets tegen dat raadsleden af en toe in besloten bijeenkomsten geïnformeerd worden over bepaalde onderwerpen, maar het moet een uitzondering zijn en geen regel.

Peter den Hartog                                                           Voorzitter SP afdeling Sluis