Bus moet blijven in IJzendijke.

14 november 2015

Bus moet blijven in IJzendijke.

Woensdagavond 11 november is de SP Sluis aanwezig geweest op de jaarvergadering van de dorpsraad  IJzendijke, op de agenda stond de BUS. De SP Sluis hoopte op een positieve uitkomst, namelijk dat lijn 1 Oostburg – Terneuzen weer door het dorp ging rijden. Tot onze verbijstering, was het nieuws over de bus het tegenovergestelde.

Ondanks het akkoord, getekend door toenmalig minister Schultz, over het tracé van de N61, waarin vermeld staat dat 3 bushaltes door IJzendijke moeten blijven weigeren de Provincie en Connexxion de busroute te handhaven. De tijdelijke bushalte, bij de rotonde buiten het dorp, ligt er illegaal en wordt per 1 december verwijderd, door de gemeente Sluis.

De kans bestaat dus dat met ingang van 1 december 2015 er geen bus meer rijdt en men afhankelijk wordt van de haltetaxi.

Voor de SP Sluis is dit onbegrijpelijk. IJzendijke ligt centraal aan de N61 en  als een van de weinige kernen is het inwonersaantal aan het groeien in de gemeente Sluis met een heel actieve dorpsraad, gedragen door een heel hechte actieve achterban.

Na de vergadering is contact gezocht met de Statenleden van de SP. Inmiddels zijn door Roland van Tilborg vragen gesteld in de commissie Economie. De gedeputeerde de heer Maas heeft toegezegd dat er een gesprek komt met wethouder Chris van de Vijver en contact wordt opgenomen met de dorpsraad. Als alle werkzaamheden klaar zijn wordt nog eens bekeken of aan de 3 minutengrens nu wel voldaan wordt en de mogelijkheid van een of twee bushaltes in het dorp.

fractieassistent SP Sluis