SP Sluis en vluchtelingenopvang in onze gemeente

26 oktober 2015

SP Sluis en vluchtelingenopvang in onze gemeente

Nu al weer enige tijd geleden heeft de SP Sluis zijn
waardering uitgesproken over de wijze waarop de organisatie en de inzet van de
vrijwilligers is geweest bij de 72-uurs opvang in Cadzand.

Wat zal hier het verdere vervolg op zijn? Komen er
binnenkort weer vluchtelingen? Zo ja, waar en hoe worden ze opgevangen?

Deze vragen leven onder de inwoners van onze gemeente.

Het standpunt van de SP Sluis is dat ze welkom zijn, maar het college moet eerst een brede en openbare discussie met de inwoners aangaan, voordat ze besluiten nemen over de komst van eventueel een volgende groep vluchtelingen.

Echte vluchtelingen zijn welkom, maar zodra bekend is dat er gelukszoekers bij zitten, moeten deze terug.

Ga in contact met ze en leer ze kennen. Laat je niet leiden door angst voor het onbekende.

De meeste zijn hoogopgeleide mensen, die voor gevaar voor eigen leven of hun gezin, hebben moeten vluchten. Als ze na een lange gevaarlijke reis eindelijk hier aangekomen zijn, wacht hun weer een opgave in de opvangcentra.

De meeste willen gelijk aan het werk, de kinderen naar school, zelf hun eten koken, hun eigen stukje privacy, wassen en  schoonmaken. Een gevoel van eigenwaarde terugkrijgen en een nieuwe toekomst opbouwen. Dit is niet mogelijk in deze situatie. De vraag om dagbesteding, zodat ze producten kunnen maken en verkopen, zodat ze dit geld kunnen gebruiken voor de opvang is een optie, maar is niet toegestaan.

De discussie over de vergrijzing, een dringend tekort aan  hoogopgeleide werknemers, de sterke afname van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs wordt dagelijks gevoerd in de gemeente Sluis. Met de komst van deze groep statushouders kunnen de bovengenoemde problemen eventueel wat verlichting brengen.

SP afdeling Sluis