SP in actie tegen huurverhoging

28 maart 2015

SP in actie tegen huurverhoging

Ook SP afdeling sluis sluit zich aan bij de actie.

Huurders kunnen via brief bezwaar tegen de verwachte huurverhoging aantekenen. (https://sluis.sp.nl/dossiers)

DOE MEE MET HET BEZWAAR TEGEN DE HUURVERHOGING 2015

Beste bewoners,

In deze maanden wordt door de verhuurder van uw woning weer het bedrag vastgesteld voor de huurverhoging die per 1 juli zal ingaan. In mei zult u weer een brief ontvangen waarin deze verhoging zal worden aangekondigd. Voor de derde keer op rij betekent dat een forse maandelijkse verhoging die mogelijk wordt gemaakt door de ‘verhuurderheffing’ van deze regering van € 1.7 miljard, als een soort belasting op huurwoningen. De afgelopen twee jaar zijn de huren al bijna 10 % gestegen, honderden euro’s per huurder per jaar meer.

De kosten van deze heffing worden door de meeste woningcorporaties aan de huurder in de huurverhogingen doorberekend. Daarmee dreigt het huren van een sociale huurwoning voor vele huurders onbetaalbaar te worden.

Overigens hoeven de woningcorporaties deze huurverhoging niet door te voeren. Met de meeropbrengst van de gestegen huren zijn veel corporaties zeker niet armlastig.

Vandaar dat wij het initiatief hebben genomen om met zoveel mogelijk huurders bezwaar aan te tekenen tegen deze grote jaarlijkse huurverhogingen.

Eén dezer dagen komen we bij u langs om u te vragen mee te doen in het bezwaar tegen de aanstaande huurverhoging per 1 juli 2015 en deze te tekenen.

De tekst van dit bezwaarschrift vindt u op de achterkant.

Zo u wilt kunt u dit bezwaarschrift ook via onze website ondertekenen, welke u vindt via [sluis@sp.nl]

We hopen van harte dat u dit huurderprotest mee ondersteunt en spreken u hopelijk binnenkort hierover.

Met vriendelijke groet,

Actiecomité SP Sluis

*) U ontvangt deze brief in onze veronderstelling dat u deze woning huurt van de woningcorporatie. Mocht dat niet het geval zijn, beschouw deze brief dan als niet aan u gericht. Excuses daarvoor.

Aan  Woongoed Zeeuws-Vlaanderen

Postbus 269, 4530 AG Terneuzen

Beste directie,

Hierbij tekenen wij alvast bezwaar aan tegen de huurverhoging 2015.

Huurders hebben de onrechtvaardige verhuurderheffing al dubbel en dwars betaald. Daarom is het voor u als corporatie mogelijk te stoppen met de onredelijk hoge huurverhogingen, ver boven inflatie.

Het is ook in uw belang als sociale verhuurder en ons belang als huurder deze maatschappelijk desastreuze ontwikkeling te stoppen. Immers het aantal mensen met huurachterstanden neemt toe, en dat betekent voor verhuurders ook dure  inningregelingen of in het ernstigste geval huisuitzettingen. Gemiddeld is landelijk al een betalingsachterstand van € 580.000 bij zittende huurders en van € 570.000 bij vertrokken huurders. Voor de hele huursector is dit samen ruim € 250 miljoen. In 2013 zijn 6.980 huishoudens uit huisgezet vanwege huurachterstanden. 88% van de huisuitzettingen heeft structurele huurachterstand als oorzaak (Bron: Aedes).

Ondergetekende hoopt dat u als verhuurder samen met uw huurders bij de regering wil protesteren tegen deze onverantwoorde jaarlijkse huurverhogingen in de sociale huursector.

Namens allen die dit bezwaar tegen de HUURVERHOGING 2015 aantekenen, willen we met u overleggen hoe ons protest ook in Den Haag luid en duidelijk door kan dringen.

Ondergetekende