Met SP het nieuwe jaar in

3 januari 2015

Met SP het nieuwe jaar in

Beste partijgenoten.

Vanaf 1 januari 2015 beginnen wij met een vernieuwde web-site. Dit is het begin want er staan nog meer gebeurtenissen op het programma.

• De hulplijn is klaar voor de veranderingen in de zorg, de jeugdzorg en de participatie wet. Als u problemen ondervindt meld ons dit. Wij gaan zoveel mogelijke problemen verzamelen, proberen oplossingen te vinden en monitoren de veranderingen, zodat we deze bij de gemeente kunnen voorleggen en, zoals beloofd door de wethouder de heer de Bruijn, de problemen die boven water komen kunnen bijsturen. Met uw hulp gaan wij de wethouder aan zijn belofte houden. Bijgaande oproep zullen wij bij apothekers, huisartsen etc. ophangen zodat wij zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken.
  • Woonwijk Noordwesthoek in Breskens slopen en duurdere huurwoningen bouwen. Deze ontwikkelingen in Breskens hebben wij de voorbije weken intensief gevolgd en met een dringende oproep van bezorgde bewoners in de wijk gaan wij over tot actie! Zoals alle huuracties van de SP beginnen wij op 5 januari 2015 met het rondbrengen van een enquête om te kijken wat u, als bewoner wilt, met de volgende vragen.
  • Weet iedereen inmiddels wat de plannen voor de wijk inhouden? Namelijk sloop en nieuwbouw van energiezuinige en levens bestendige woningen. Zonder dat men kan kiezen voor renovatie, waarschijnlijk goedkoper en minder ingrijpend, wat ook betekend dat de huurstijging minder is. Wat betreft achterstallig onderhoud ligt de verantwoordelijkheid bij de woningbouwvereniging. U heeft daar jarenlang huur voor betaald met de daarbij horende huurverhogingen. Is dit wel terecht geweest?
  • En een van de belangrijkste vragen is wat u, als bewoner van de wijk vindt, van het voornemen tot sloop van de wijk. Wat wilt u als bewoner?

• Zaterdag 10 januari 2015 kleurt de wijk rood. De SP komt dan de wijk in en haalt de ingevulde formulieren op. Wij gaan ze evalueren en organiseren dan een avond om deze uitslag samen met de wijk te bespreken en naar te handelen.
  • Woongoed Zeeuws Vlaanderen heeft meerdere plannen in Zeeuws-Vlaanderen om wijken te slopen en duurdere woningen voor in de plaats te bouwen, waardoor het steeds moeilijker wordt om betaalbaren woningen te vinden. Voor onze jongeren is het nu al bijna niet meer mogelijk om zelfstandig te gaan wonen door de steeds hoger wordende huishuren. Terwijl de salarissen van de bestuurders van Woongoed wel stijgen en boven de Balkenende norm liggen.
  • De SP Sluis gaat internationaal! Onze Belgische vrienden, de PVDA+  afdeling Houtland, zijn onze broeders in de strijd tegen het liberale afbraakbeleid. Wij zijn door de voorzitter Giovanni Doom uitgenodigd op hun nieuwjaarsbijeenkomst en wellicht kunnen wij onze krachten bundelen aan beide kanten van de grens, tegen het heersende rechtse geweld. Wordt vervolgd.
  • Aandacht van zorg is ons ziekenhuis. Deze ontwikkelingen worden door de SP in heel Zeeuws Vlaanderen nauwlettend gevolgd en acties in voorbereiding. Wij accepteren niet dat onze zorg verdwijnt in Zeeuws Vlaanderen. Henk van Gerven  heeft inmiddels al vragen gesteld in de tweede kamer, er zijn contacten met de vakbond. Wordt vervolgd.