Red onze Middelbare scholen Zeeuws Vlaanderen

Foto: SP / Zwincollege

Dreigende sluiting Zwin College

'Dit mag niet gebeuren'

De SP Sluis is geschrokken dat het Zwin College in Oostburg binnen één tot twee jaar dreigt te moeten sluiten als gevolg van een dalend aantal leerlingen, en dat die school na de zomer onder financieel toezicht wordt geplaatst. De andere middelbare scholen in Zeeuws-Vlaanderen zijn ook in gevaar.

Wethouder Jack Werkman. “We hebben elkaar nodig.” Ook hij is strijdbaar, samen met de onderwijswethouders van de gemeenten Hulst en Terneuzen.

“Het is goed dat ouders meestrijden. We moeten ons laten horen

.“We gaan op de barricade."

Nu gaat het om het Zwincollege, maar sluiting dreigt ook voor andere scholen. Het is menens, dit is een topkrimpregio en als het onderwijs in de flanken wegvalt, heeft dat effect op álles.” Daar zijn ze in Den Haag nog niet voldoende van doordrongen, denkt Werkman. “De sleutel zit wel in het slot, maar de deur is nog niet open.”

Peter Verploeg, lid van de medezeggenschapsraad van het Zwin College en consulent jongerenloket bij het Werkservicepunt Zeeuws-Vlaanderen onderneemt ook actie. Hij wil met ouders van leerlingen op alle Zeeuws-Vlaamse scholen een actiegroep formeren en gaat langs alle scholen.

Steun deze actie.